Thursday 26 March 2015

Cerita kantin budak sekolah

Hari ni kebetulan ada IWK inspection di SK Taman Sri Rampai, sekolah rendah. Jadi sementara tunggu officer IWK ni mai singgah di kantin sekolah usha-usha apa yang boleh dimakan dan minum. Jujur saya katakan makanan dikantin sekolah sekarang tidak seperti zaman saya di sekolah in terms of variety of food and price.
Sempatlaj snap beberapa gambar. Sampai ketua kantin ingab saya Pengawai Kesihatan nak buat inspection. Hah tau ko suspen kan.
Antara makanan yang di jual ialah burger, nuggets, fish ball, keropok lekor, nasi putih dgn ayam, bubur, mihun. Air yang bancuh color2 tu. Rata-rata makana dijual dalam harga RM1-2 dan kuantiti yang sikit dan rupa yang menyedihkan.
Memang kesian dengan budak-budak ni dahlah setiap hari dijual makanan berproses, ntah mana khasiat dan tenaga akan mereka perolehi. Budak sekolah rendah you alls mahal kan RM1 untuk 2 keping fillet ikan yang kecik. Tambahan pula makanan lain yang disediakan rupanya menyedihkan.Rasa nak menangis tengok kasihan kepada budak-budak ni. Di mana sayuran dan buahan? Tidak kelihatan lansung.
Mungkin dek kesibukan ibu bekerja tidak dapat bekalkan makanan kepada anak mereka. 
Bagi saya, saya perlu utamakan pemakanan anak supaya mereka dapat zat yang baik dan kekal cerdas di sekolah.
Di sini di mana supplement memainkan peranan yang sangat penting ya untuk lengkapkan anak kita dengan nutrien untuk kesihatan mereka. Memang saya cadangkan Meal shakes, Vita Lea chewable dan chew c. Semua ni adalah untuk tingkatkan kesihatan anak. Semua mesti nak anak kita sihat kan. Saban hari anak kita dah lah tak cukup zat, terdedah dengan bakteria lagi. Jadi pengambilan supplement ni juga dapat tingkatkan imuniti badan mereka.
Xoxo

Anything boleh tanya i.


No comments:

Post a Comment