Sunday 15 February 2015

Bawang putih dan Alahan Mengandung

Masa pregnant saya tak ingat masalah minggu ke berapa tapi saya alami alergi di jari tangan. Banyak doktor yang saya telah jumpa hingga krim steroid seperti hydrocort diberi. Rupanya setelah saya google krim hydrocort ini mengandungi steroid dan tidak sesuai untuk orang pregnant. Yelah takut kemungkinan steroid diserap melalui saluran darah ke baby kan. Then saya stop. Tapi saya perasan kulit makin menipis, pedih dan adakala gatal saya garu hingga berdarah. Sob sob. Kemudian saya cuba lotion johnson n johnson yang berharga RM5.90 dan Alhamdullilah bertambah baik!
Jadi tak semestinya krim atau lotion mahal elok ya. Selalu kalau kulit kena alaban atau alergi seeloknya biarkan ia dalam keadaan lembap.

Tapi selepas bersalin orang kata alahan ini akan hilang kan tapi tidak bagi saya. Keaadan lebih teruk bila menggunakan pencuci pinggan sunlight. Jadi saya pun tukar ke Get Clean Dish washer. Sabun ni memang best guna sikit ja, pinggan dan bersih dan berkilat dan mesra tangan. Sebab kulit saya tak gatal atau pedih.
Untuk kuatkan lagi imun badan saya juga makan Vitamin C dan juga Garlic Complex sebagai antibiotik semulajadi dan untuk bunuh kulat pada alahan tangan. So far dah seminggu lebih makan dan cap jari tangan dah kembali!!! Yeayyy. 
Jadi bagi yang punyai masalah alergik, alahan, gatal-gatal boleh cuba cara saya ni ya. Menjimatkan dan selamat. Memang highly reccomended tau.



Xoxo

1 comment:

  1. blogwalking here.

    # klik here http://shukranzahari.sharethisstory.net/my-954232-6598
    #shukranzahari.blogspot.com
    #happy blogging

    ReplyDelete