Tuesday 13 January 2015

Sebulan Sakit Perut, Tak Lawas!!!!!

Ini adalah kissh sebenar pasala salah seorang anak saudara perempuan saya. Masalah sebulan tak boleh poo-poo ni berlaku semasa dia sekolah rendah dalam beberapa tahun lepas. Nama saya tk boleh mention malu plak dia nanti kan. Dia dikejarkan ke hospital sebab mengalami sakit perut yang amat sangat. 


Time tu saya takda di rumah, terkejut dapat berita begini. Dimasukkan air dan ubat untuk dikeluarkan najis dari ususnya. Risik punya risik sebulan tak buang air besar. Tak tahu macam mana dia boleh tahan. Kalau Maz sehari tak p toilet memang sakit perut dsh. Yelah makan, makan tapi tak buang dok tersimpan je kan. Tapi memang kesian tengok keadaamnya. Sangat penting sejak tu I rasa untuk check kesihatan budak2 ni. Even sampai sekarang anak saudara saya tu hanya akan membua g seminggu sekali itupun saya ada interview dia. Tiba teringat kissh sakit perutnya tu. Saya tak mahu kejadian yang sama berulang jadi saya beri Meal Shakes kepadanya. Bancuh 1 sudu kecik dengan air suam atau air sejuk dan minum. Alhamdullilah katanya boleh ke toilet kuar segala macam dari usus dia.  Meal Shakes ini adalah multivitamin tapi dalam bentuk serbuk jadi sesuai sangat dihidangkan untuk budak- budak as snack/quick breakfast yang mengihatkan dan mengenyangkan dek kandungan protein yang terdapat di dalam ya. Tambahan pula kandungan fiber dalam Meal Shakes ini yang membantu sistem pelawasan berjalan dengan lebih baik. 

                                 


Walaupun anak saudara saya setiap kali makan ada 'portion' sayur dan kuat minum air tapi kuantiti yang diperlukan tubuh tidak cukup. Mana mampu makan 3 cawan sayur sehari. Saya tak sanggup.

Jadi selalu check dan tanya kepada anak anda boleh ke toilet untuk berlawas setiap hari. Sakit perut dan masalah pelawasan boleh membawa kepada penyakit berisiko seperti kanser disebabkan kandungan toksin dalam tubuh yang tinggi.

Maz

0124755297

1 comment:

  1. kanak2 kadang2 tak reti nak bgtau kan.. bila sakit br kita tahu...

    ReplyDelete