Monday 30 June 2014

ATASI STRETCH MARK DAN PERUN BUNCIT LEPAS BERSALIN

Assalamualaikum semua. Macam mana 3 Ramadhan? Macam mana puasa? Haa ni saya nak share tentang cara nak kurangkan stretch mark lepas bersalin. 
STRETCH MARK atau regangan kulit seperti kulit oren adalah akibat perubahan hormon dan kenaikan berat badan sewaktu mengandung. Tak dinafikan pengalaman pregnant memang sangatlah mengujakan. Tapi awas jika tidak dijaga bila lepas bersalin takut kelihatan seperti masih ada baby lagi dalam perut dan kulit mengelebeh serta berkedut2.

Memang menakutkan dan boleh menurunkan self esteem kita sebagai wanita lebih2 lagi malu dengan husband kan.
Okay tak dinafikan tak semua yang mempunyai Stretch mark, Alhamdullilah saya tiada. Mungkin kerana kulit nipis dan mengamalkan pemakanan sihat ketika pregnant.

TIPS UNTUK HILANGKAN STRETCH MARK:
1) Minum air yang banyak 2-3 L minimum sehari.
2) Buat sit up 50-100 sehari
3) Kurangkan makanan berlemak dan bergoreng
4) Sapu stretch mark cream/ olive oil
5) Makan supplement seperti ESP, VITAMIN C, VITAMIN E untuk membantu menghilangkan parut dan kesan stretch mark yang hodoh. Selain itu bagi yang mempunyai line hitam diperut sangat bagus untuk makan Vitamin E dan sapu kat kawasan tu. Macam pengalaman saya sendiri, line tu dah semakin kecik dan pudar.

6) Bagi yang mengalami perut buncit, boleh mengamalkan Slimming Set Shaklee.


Alhamdullilah selepas bersalin berat memang banyak dah turun, baby sihat, susu banyak dan badan sihat.

Alhamdullilah saya jagi penggemar Cinch Energy Tea sekarang sebab selain buat badan jadi ringan dan bertenaga it worls as milkbooster to me. Susu lagi banyak.. Rezeki di bulan Ramadhan.

Xoxo
MAZ 0124755297|healthyglowing13@gmail.com

No comments:

Post a Comment