Wednesday 2 October 2013

MENGAPA KITA PERLU MENGAMBIL SUPPLEMEN?

Mesti ada di kalangan anda di luar sana yang mengeluarkan 'caption' sebegini bila menyentuh mengenai pengambilan supplemen atau vitamin untuk kesihatan:
  •  Caption 1:
'I ni sihatlah, kulit cantik, gigi kuat putih berseri lagi, tak payahlah nak amik vitamin-vitamin ni membazir je'
  • Caption 2:
' I ni muda lagilah tak payahlah nak amik vitamin bagai, dah tua nanti baru amiklah.'
  • Caption 3
 ' I n selalu buat medical check-up kat hospital, doktor kata i sihat, im fit, blood test, cell, gula i semuanya oklah'
  • Caption 4
'Eh mahalnya supplemen u ni, cepat tak kesan dia? Tak da ke yang murah-murah dan kesan cepat?

Untuk pengetahuan anda ada  sebab mengapa kita memerlukan supplemen:

  1. Pencemaran- realitinya kehidupan kita ini mmg dikelilingi dengan asap rokok, asap kereta, motor, lori.
  2. Stress- Tipulah kalau kita cakap hidup kita ni takda stress kan. Stress dengan jam,kerja ofis, kerja rumah, dengan anak, kadang-kadang masa beratur beli makan pun boleh stress kan.
  3. Pengambilan ubatan berbentuk dadah yang berlebihan- Ini buat mereka yang mempunyai critical illnesses seperti kanser, jantung, diabetes, darah tinggi, buah pinggang. Dengan pengambilan supplemen ini dapat menguatkan imunisasi pesakit tersebut. Cth ayah saya, ada sakit jantung, darah tinggi, kencing manis, spine bengkok saya bekalkan supplemen buatnya, at least boleh beri tenaga+ imunisasi supaya rasa lebih cergas.
  4. Penyediaan makanan- Sebenaranya cara penyediaan makanan kita sangat penting dlm mengekalkan nutrien dalam makanan tersebut. Sayur, cthnya jika terlalu lamam dimasak, nutrien nya akan hilang begitu shj. Jadi yang kita mkn tu adalah sayur tanpa zatnya. 
  5. Makanan tidak berkhasiat-Sebagai rakyat Malaysia, kita ni memang kaya dengan makanan dan minuman yang sedap-sedap. Sebut sahaja nasi lemak, teh tarik, roti canai, minuman berkarbonat etc. Masakan/minuman ni semuanya disediakan dengan cara yang tidak berapa sihat dengan manis, santan, minyak dan tinggi nilai kalori. Ni tak tambah lagi dengan fast food McD, KFC. Bila makan mmg sedap tapi lama kelamaan boleh buat kita menjadi gemuk dan obesiti serta berpenyakit!!

  6. Penuaan-Semakin meningkat umur kita, penghasilan sel di dalam badan juga semakin perlahan. Oleh itu, badan kita akan lambat untuk cepat pulih. Cuba kamu semua 'compare' masa yang diperlukan untuk parut jerawat di muka kamu masa awal 20an dan sekarang 30an,40an, 50an untuk hilang? Makin cepat ke makin lambat? Tepuk dada, tengok cermin ok.




Memang ramai yang merunggut nak sihat pun kena duit yang banyak. Tapi tahukan anda lebih baik kita mencegah dari merawat di kemudian hari kerana kos perubatan adalah berlipat kali ganda lagi mahal. Cth: Bagi pesakit buah pinggang yang perlu di dialisis, memerlukan sekurangnya 3 kali seminggu untuk dialisis, sebulan = 3 X 4= 12 kali

Charge sekali dialisis = RM 300
Kos dialisis utk Sebulan = RM 300 X 12 = RM 3600
Setahun = RM 3600 X 12 = RM 43,200


Jika mengambil supplemen sebulan hanya perlu dalam RM 200
Setahun hanya memerlukan RM 200 X 12 = RM 2400

 Lihat perbezaannya? Sanggup tak anda tengok ibu bapa anda terseksa sakit buat dialisis, atau pernah tak anda tengok pesakit diabetes yang perlu menyuntik insulin kepada perut mereka setiap kali sebelum makan? Anda nak jadi seperti mereka????Do your math, which one is more cost saving and cost better living?? Medical cost is increasing each year, remember that.

So wait no more, just PM/WHATSAPP me MAZ : 012-4755 297


XOXO



No comments:

Post a Comment