Tuesday 24 February 2015

Berpantang- setahun berlalu



Kalau tahun lepas, bulan Februari ini masih berpantang bersalinkan Hannah. 
Memang patuh kepada jadual makan dan pantang larang mak saya. Mungkin tak semua yang boleh diikut seperti tak boleh minum air banyak. Tapi ada yang perlu diikut ketat. Tapi yang pasti MEMANG BERKESAN UNTUK KURUS DAN KUANTITI DAN KUALITI SUSU serta untuk KESIHATAN BABY.

Contohnya:
1) Jangan main air nanti sejuk/ bentan
2) Minum air sejuk/ berais
3) Makan makanan sejuk seperti timun, tembikai. Buah yang boleh makan time tu hanya orange. Sayuran pun ada sesetengah je boleh makan
4) Pakai bengkung untuk kempiskan perut, bahagian abdomen, peha dan pinggul.

Bab yang main air tu memang saya setuju. Sebab masa berpantang saya pergi jemur baju. Time tu husband tak dak kat rumah. Hehe. Malam tu badan rasa seram-seram sejuk macam nak demam. Haaa tu lah bentan orang panggil. Jadi sejak dari hari tu memang saya tak jemur baju mandi pun semestinya air suam. Satu lagi
Pasal bab makan kena jaga sebab I menyusu Hannah. Jadi makanan pedas, berempah, sejuk, makanan semalam memang tak makan sebab takut baby kembung. Pernah termakan kuah kari najis Hannah jadi 'watery' dan perut kembung. 
Semasa berpantang selain dari pemakaian bengkung dan korset sekurangnya 5 jam sehari, I makan supplement untuk berpantang. Yelah untuk penyembuhan luka dalaman badan. Walaupun luka jahitan tanggal dalam masa 7-9 hari tapi penyembuhan dalaman selalunya mengambil masa lebih lama.
Jadi untuk rawatan dalaman i amalkan makan supplement ja.
Sebab my mum kata makan vitamin tak pa, jamu jangan sebab panas. Yelah takut Hannah nanti ada kuning, rashes naik. Sebenarnya lebih risau effect kepada anak.
Selain itu, stokin jangan lupa pakai tau untuk keep badan kita warm. 

I just miss my confinement period. Rindu dimanjai. Haha.

Kalau nak set berpantang ni boleh wassap i okay. 


Hubungi saya: SMS/Whatsapp: MAZ 0124755297|healthyglowing13@gmail.com|FB: Maz Asraf|

 *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment