Thursday 8 January 2015

Langkah elak penyakit keturunan

Siapa yang tidak takut tua dan berpenyakit. Saya memang takut. Tambahan pula sejarah ibu bapa yang ada menghidap sakit jantung, kolestrol tinggi, diabetes, darah tinggi dan juga osteoarthtritis. Kalau dengar orang kata, buka harta ja boleh diwarisi malah penyakit turut boleh diwarisi.
Memang takut, jadi apa tang saya boleh lakukan sekarang ialah dengan menjaga kesihatan.

Antara perkara yang saya buat ialah:
1) Banyakkan minum air suam untuk flush toksin, supaya peredaran darah lebih lancar dan oksigen juga mudah sampai ke otak.

2) Jauhi minuman bergas, sirap ada juga minum sesekali, minuman manis.
3) Kurangkan gula dalam pemakanan. Dalam sebulan air bancuh tu dalam 3-4 kali je minum. Minuman 3 in 1, saya banned di rumah. Susu pekat juga tak guna.
4) Gunakan rock salt kerana ia lebih berkhasiat.
5) gunakan minyak sayuran bila memasak dan kuantiti minyak yang sikit.
6) Pengambilan supplement tinggi antioksida seperti Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E, collagen dan juga ostematrix untuk kesihatan tulang.
7) Bersenam dengan at least berjalan kaki selamat 10minit setiap hari.
8) Pengambilan Alfafa Complex untuk detoks toksin dari tubuh.

Dengan langkah di atas at least saya mampu mengurangkan risiko dari mewarisi penyakit kronil dari ibu bapa saya. Insyallah, saya mahu hidup lebih lama lagi dan membesarkan Hannah dengan air tangan saya sendiri. Lagipun bila sihat, kita hidup lebih happy tau.

Maz

No comments:

Post a Comment