Sunday 25 January 2015

Bawak Bekal Ke sekolah

Photo di atas ini telah menjadi viral dan ada Ibu Bapa yang tidak berpuas hati dengan makanan dan minuman yang dijual di kantin sekolah.
Lambakan makanan berproses seperti sosej, nuggets, burger, makan bergoreng dan berminyak dan berlemak seperti nasi lemak dijual di kantin sekolah. Tidak kurang dengan itu "junk food" seperti twisties, keropok roda, rota, asam, gula-gula juga turun dijual. 
Buah dan sayuran? Rasanya sangat kurang atau tiada dijual lansung. 
Ternyata kantin sekolah saya dulu dan sekarang sangat berbeza. Jika dulu di kantin sekolah makanan berproses ini kurang dijual, sandwich, bubur nasi, buah, nasi ayam menjadi hidangan di kantin. Sedap dan berkhasiat. Kalau dulu tak sempay breakfast di rumah di sekolah boleh makan sandwich telur yang dicampur sayuran. 
Tapi kini selepaa waktu rehat, para pelajar sering berasa penat, mengantuk, hilang fokus dan "towards end period of subject" dah terlalu penat. Jadual sekolah sekarang juga padat dan sehingga jam 4petang ladang baru habis kokurikulum di sekolah. 
Di mana khasiat makanan yang diperoleh dari makanan? Seakan sangat kurang kan. Di sini pengambilan multivitamin, vitamin C dan minyak ikan memainkan peranan penting untuk meningkatkan tahap kesihatan, tenaga dan fokus pelajar. Semua ibu bapa pasti nak yang terbaik untuk anak mereka kan. 
Pulang dengan keputisan peperiksaan yang cemerlang pasti membuahkan kegembiraan buat anda. Minyak ikan mengandungi Omega 3, DHA, EPA memberi anak anda lebih fokus terhadap pembeljaran.

Jika sekali pun kita tidak dapat membuat bekal untuk anak kita pastikan anak kita mengambil sarapan di rumah. Ringkas dan bersahaja tapi mengenyangkan dan menyihatkan dengan segelas Meal shakes dan sekeping roti atau kokokrunch dengan susu dan meal shakes. Jangan jadikan kesibukan kerja sebagai alasan untuk abaikan nutrisi anal anda.

Bila anak sihat kita pun gembira, pengambilan Vitamin C setiap hari dapat tingkatkan imun badan anak anda dari serangan virus demam, selsema dan batuk.

Xoxo

Maz

No comments:

Post a Comment