Tuesday 22 July 2014

Jenis-jenis Gemuk!


Ramai yang cakap, gemuk air ni sebab minum air banyak.  Bagaimana Gemuk Air ni terjadi.

  1. Makan makanan yang mengandungi kandungan sodium(garam) yang tinggi. Sodium yang berlebihan akan bertukar kepada cecair dalam badan yang menyebabkan selulit dan penahanan air atau water retention.
  2. Terlalu kerap minum minuman berkafein seperti kopi dan teh
  3. Makan makanan yang mempunyai kandungan lemak yang tinggi. 
Ha. Tu dia sebab terjadi nya gemuk air.. So lepas ni jangan takut2 nak minum air putih.. Air putih tu bagus untuk kesihatan. Dia boleh meningkatkan metabolisma badan, membuang toksin dalam badan. So yang minum air yang cukup setiap hari takda la rasa mengantuk lepas makan atau susah benar nak bangun dari katil.. Bila toksin dah disingkirkan, badan akan terasa ringan dan bertenaga. Sama macam exercise. Gemuk air ni susah nak diselesaikan berbanding gemuk lemak.. OMG. ni doktor yang cakap.Terdapat  3 jenis gemuk ni.. Antaranya
    1. Gemuk Air Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan. Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.
    2. Gemuk Angin Perut terasa sebu dan kerap sendawa adakalanya sukar untuk membuang angin keluar (sukar untuk sendawa). Mudah mendapat sakit kepala.
    3. Gemuk Daging Badan berasa berat dan pejal. Mudah penat apabila melakukan tugas harian.

      Macam mana pulak nak kenal/ tahu sesorang tu gemuk dalam kategori yang mana satu. Ok ni cara nya: 

      Kalau GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN – Korang picit bahagian lengan tangan, korang akan rasa lengan tangan korang mengelambir dan lembik.

      Kalau GEMUK DAGING pulak – Picit bahagian lengan tangan, korang akan rasa pejal dan padat. Berisi gitu!!

      Xoxo
      MAZ |healthyglowing13@gmail.com|FB: Maz Asraf|

      No comments:

      Post a Comment