Monday 2 September 2013

Why we need vitamins in our diet?

Why we need vitamins in our diet?? Vitamins are critical for optimum health. They help our body develop and maintain many of its functions. Blood, protein and cell metabolism depends upon certain vitamins. The body does not store most vitamins, so a diet rich in with a variety of healthy foods is the best way to keep vitamins in the body. Vitamin needs change with different stages in life. The elderly, those with chronic illnesses and the pregnant all might need to evaluate and adjust vitamin intake, according to the National Institutes of Health (NIH). Therefore, we need to have consultation before consuming any vitamins.

Kenapa kita memerlukan vitamin di dalam diet seharian? Vitamin adalah kritikall untuk mencapai tahap kesihatan yang optimum. Ia membantu badan kita untuk membina dan mengekalkan fungsi-fungsi badan kita. Darah, protein, dan metabolisma kita bergantung  kepada sesetengah vitamin dan jika badan kita tidak dapat menyimpan kebanyakan vitamin (kerana apabila kita makan, cara memasak juga berfungsi untuk mengekalkan kandungan vitamin tersebut. Contoh: jika memasak sayur terlalu lama, zat dan vitamin di dalamnya juga  mungkin berkurangan atau tiada lansung) diet yang kaya dengan pelbagai makanan yang sihat adalah cara terbaik untuk mengekalkan vitamin di dalam  badan. Vitamin juga memerlukan perubahan peringkat di dalam kehidupan. Bagi golongan yang lebih berusia dan berpenyakit kronik dan juga wanita yang mengandung perlu tahu cara pengambilan vitamin yang betul., menurut National Institutes of Health (NIH). Oleh itu, kita memerlukan konsultasi yang betul sebelum mengambil sesuatu vitamin itu.

Facts
The human body needs 13 vitamins to maintain health and they are A, C, D, E, K and B vitamins (biotin, folate, thiamine, niacin, riboflavin, pantothenic acid, vitamin B6 and vitamin B12). In daily diet, it is very hard to have all 13 vitamins from the source of food we eat. The body produces vitamins D and K. Most people will receive the vitamins they need if they eat a healthy diet from a variety of foods, according to the NIH. Vegetarians and vegans might need to supplement their diet with vitamin B12.

Fakta

Badan manusia memerlukan dalam anggaran 13 vitamin untuk mengekalkan kesihatan yang optimum iaitu A, C, D, E, K dan B ((biotin, folate, thiamine, niacin, riboflavin, pantothenic acid, vitamin B6 and vitamin B12).Punyalah banyak bukan? Dalam diet seharian agak mustahil untuk kita mengambil kesemua 13 vitamin ini dengan hanya memakan dari sumber-sumber makanan. Badan kita menghasilkan vitamin D dan K. Kebanyakan orang akan menerima vitamin-vitamin ini jika mereka benar-benar makan dari diet yang sihat daripada pelbagai sumber makanan, menurut NIH. Bagi vegetarians pula, mereka memerlukan supplemen vitamin B12 di dalam diet seharian mereka.


No comments:

Post a Comment