Wednesday 18 March 2015

Kesan GST, anda bersedia?

GST adalah goods and services tax atau cukai barang dan perkhidmatan. Ia dilaksanakan untuk meningkatkan pendapatan negara si samping membantu rakyat. Tujuan yang baik ini telah diambil kesempatan oleh segelintir peniaga besar yang menaikan harga barang secara mendadak bagi saya walaupun GST belum dilaksanakan.
Memang kian terasa bahang kenaikan harga ni. Apakan tidak minyak masak yang dahulu RM18-19 sebotol kini sudah mencecah RM24-25. Itu tak termasuk lagi dengan bahan pasar.
Bukanlah nak memilih tetapi kita juga mahu makan makanan yang sihat dan berkhasiat. Buahan tempatan juga tidak kurang mahalnya. Mama saya minggu lepas membeli buah longan organik ddi Pasar tani dengan harga RM70/kg. Seriously so expensive. Walhal buaha  tempatan.
Mungkin dengan keadaab sekarang boleh membeli barangan kering lebih untuk dijadikan stok simpanan seperti gula, garam dan tepung. Tapi seperti Mama saya cakap beli banyak-banyak pun nak simpan kat mana lagipun tak tahan lama.
Dengan GST ni pendapatan negaranakan digunakan untuk negara dan rakyat. Lebih banyak bantuan akan diberi, perkhidmatan hospital juga akan dinaik taraf dan etc.
Implikasinya akan mendorong kepada kenaikan harga barang, peningkatan kos sara hidup kepada "end user" seperti kita.

Tapi adakah kita dah bersedia menghadapinya? Dengan keadaan sekarang juga kita sering merungut. Kerana kenaikan harga barang dan peningkatan kos sara hidup ni membuat kita binggung akan keadaan ekonomi kita sendiri. Tambahan pula hutang kereta, rumah dan pinjaman pelajaran perlu dibayar setiap bulan. Nasihat saya kurangkan hutang serta Tambah Pendapatan! Ini saja yang mampu kita lakukan selain berjimat cermat bukan?
Sejauh mana kita boleh bercermat sedangkan barang keperluan juga semakin mahal?
Tepuk dada dan pikirkan. Berbisnes! Jana pendapatan anda. Modal permulaan serendah RM75. Bagi yang bekerja kadikan ini sebagai wang tambahan anda. Bagi yang suri rumah sudah masanya anda menjana pendapatan sendiri untuk tingkatkan ekonomi keluarga.

No comments:

Post a Comment