Monday 16 September 2013

Kepentingan Pengambilan Vitamin Semasa Mengandung

 Kehamilan sangat ditungu-tunggu oleh pasangan yang dah berkahwin. Sama juga dengan saya. The moment test kit positive, husband senyum sampai telinga okay..:) Persediaan kehamilan ini juga amat penting dari segi kesihatan, ekonomi, rohani dan juga jasmani. Yelah nak raising up 3rd person in our life kan. Kepentingan pengambilan ini adalah untuk si ibu mendapatkan kesihatan yang optimum disamping bayi yang dikandung itu sihat. pemgambilan vitamin juga boleh mengurangkan risiko anemia, darah tinggi, kurang bertenaga, skurvi, menambahkan sistem pertahanan badan ibu mengandung serta mengelakkan risiko melahirkan bayi pra matang dan tidak sihat. Masa trimester 1, alahan saya agak teruk, sebab disahkan oleh doktor saya mengalami 'hyperemesis gravidarum' iaitu muntah, loya, dehidrasi yang teruk. Makan, minum memang tak lalu sehingga kurang air dan zat di dalam badan, badan pun sangat lemah sehingga admitted to hospital. Kemudian my best friend introduced me to Performance drink by Shaklee. (pic refer kat bawah). Fungsinya adalah untuk memberi energy sebab saya sangat 'lembik' masa tu. Mula-mula minum okay tapi sebab 'morning sickness' yang agak teruk saya stop minum. Yelah makan, minum pun susah nak pulak energy drink kan tapi asid folik memang saya tak tinggal, makan dan minum pun sebab ingat kat baby dalam perut ja. Alhamdullilah masa trimester 2, alahan semakin berkurangan dan saya start to consume Shaklee Performance Drink. Dan alhamdullilah dalam seminggu energy kembali dan rasa cergas. Thanks to my friend, Fizah and Shaklee too. :)






For this 2nd trimester, i juga beli set hamil Shaklee that consists of Vita-Lea with iron, B-complex with folic acid, Energizing Soy Protein, Vita-C, Ostematrix and also Omega Guard.
Alhamdullilah rasa energetic. 






P/s: For more information on price/consultationjust pm/sms/whatsapp me: 012-4755297.

No comments:

Post a Comment